Publikationen

Seiteninhalt

2019

Bornmann, L., Haunschild, R., Mutz, R. (2019). MHq indicators for zero-inflated count data - A response to the comment by Smolinsky. Journal of Informetrics, 13 (1), pp. 464-465. Link

Daniel, H.-D., Hannover, B., Köller, O., Lenzen, D., McElvany, N., Roßbach, H.-G., Seidel, T., Tippelt, R. Wößmann, L. (2019). Region und Bildung. Mythos Stadt - Land (Gutachten des Aktionsrats Bildung, herausgegeben von der Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e. V.). Münster: Waxmann.

Daniel, H.-D. (2019). Hochschule. In: Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e. V. (Hrsg.): Region und Bildung. Mythos Stadt - Land (S. 153 – 178). Münster: Waxmann.

Giménez-Toledo, E., Mañana-Rodríguez, J., Engels, Tim C.E., Guns, R., Kulczycki, E. Ochsner, M., Pölönen, J., Sivertsen, G., Zuccala, A.A. (2019). Taking scholarly books into account, part II: a comparison of 19 European countries in evaluation and funding. Scientometrics, 118 (1), pp. 233-251. Link

Kassab, O. (2019). Does public outreach impede research performance? Exploring the 'researcher’s dilemma' in a sustainability research center. Science and Public Policy (online first). Link

Mutz, R., Daniel, H.-D. (2019). How to consider fractional counting and field normalization in the statistical modeling of bibliometric data: A multilevel Poisson regression approach. Journal of Informetrics, 13 (2), pp. 643-657. Link

2018

Blossfeld, H.-P., Bos, W., Daniel, H.-D., Hannover, B., Köller, O., Lenzen, D., et al. (2018). Digitale Souveränität und Bildung (Gutachten des Aktionsrats Bildung, herausgegeben von der Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e. V.). Münster: Waxmann.

Bornmann, L., Haunschild, R. & Mutz, R. (2018). MHq indicators for zero-inflated count data - A response to Smolinsky and Marx (2018). Journal of Informetrics, 3(1), 1012-1014. Link

Daniel, H.-D. (2018): Internationalization in German Higher Education. In: R. M. Helms, L. E. Rumbley, L. Brajkovic (Eds.): Mapping Internationalization Globally: National Profiles and Perspectives. In: International Briefs for Higher Education Leaders, No. 7, pp. 18-21. Washington, DC/Boston, MA: The American Council on Education Center for Internationalization and Global Engagement / The Boston College Center for International Higher Education. ISSN: 1084-0613. Link

Daniel, H.-D., Pohlenz, P., Schmidt, U. (Hrsg.) (2018). Themenheft "Studienerfolg und Leistungsmessung". Qualität in der Wissenschaft, 12(4), 81-104. ISSN 1860-3041.

Daniel, H.-D. (2018). Hochschule. In: Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e. V. (Hrsg.):  Digitale Souveränität und Bildung (S. 166 – 195). Münster: Waxmann.

Euler, D.; Sporn, B. (issue editors),(2018) Institutionelle Differenzierung und Profilbildung im Hochschulbereich, Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 13(3): 9-15.

Hamann, J., Kaldewey, D., Bieletzki, N., Bloch, R., Flink, T., Franzen, M., Graf, A., Hölscher, M., Hülsmann, I., Kosmützky, A., Krüger, A. K.; Mayer, A., Meier, F., Müller, R., Priester, S., Reinhart, M., Rödder, S., Schneickert, C., Serrano Velarde, K. (2018) Aktuelle Herausforderungen der Wissenschafts- und Hochschulforschung: Eine kollektive Standortbestimmung, Soziologie, 2018 (2): 187-203.

Hendriks, B., Reinhart, M. & Schendzielorz, C. (2018) "Förderung und Evaluation der Forschung in den Lebenswissenschaften in der Schweiz, eine Interviewstudie" in: Schweizerischer Wissenschaftsrat "The Growth of Science: Implications for the Evaluation and Funding of Research in Switzerland", S. 55-99. Link  

Hendriks, B. & Reinhart, M. (preprint) “Science Blogs as Critique—Building Public Identities in the Field of Translational Research”. SocArXiv, doi: 10.31235/osf.io/u5erv.Link

Henningsen, L., Konrad, J., & Jonas, K. (2018). Erfolgsfaktoren für die Gewinnung von Dekan_innen: Deskriptive Ergebnisse zweier Online-Befragungen mit Professor_innen und Expert_innen in Deutschland, Österreich und der Schweiz. In: Peus, C., Hubner; S., Dutz, R., & Rehbock, S. (Hrsg.). Hochschulmanagement, 3, 86-93. Bielefeld: UVW Universitäts Verlag Webler.

Hummel, K., Pfaff, D., Rost, K. (2018), Does Economics and Business Education Wash Away Moral Judgment Competence?, Journal of Business Ethics, 150 (2), 559–577. Link

Jarren, Otfried (2018): Hochschulkommunikation als komplexes Forschungs- und Handlungsfeld - Neue Herausforderungen für die Hochschulen. In: Fähnrich, Birte/Metag, Julia/Post, Senja/Schäfer, Mike S. (Hrsg.): Forschungsfeld Hochschulkommunikation. Wiesbaden: Springer VS, S. 417-432. Link

Kassab, O., Schwarzenbach, R. E., Gotsch, N. (2018). Assessing Ten Years of Inter- and Transdisciplinary Research, Education, and Outreach. The Competence Center Environment and Sustainability (CCES) of the ETH Domain. GAIA, 27(2), 226-234. Link 

Klaic, A., Burtscher, M. J., & Jonas, K. (2018) Person-supervisor fit, needs-supplies fit, and team fit as mediators of the relationship between dual-focused transformational leadership and well-being in scientific teams. European Journal of Work and Organizational Psychology. Advance online publication. doi: 10.1080/1359432X.2018.1502174.

Krüger, A. K. & Reinhart, M. (preprint). Emotional Value Attribution and Comparative Value Assessment – Analytical Elements for a Sociology of Valuation and Evaluation. SocArXiv, doi: 10.17605/OSF.IO/HUWK3 Link

Meyer, M.; Sporn, B. (2018), Leaving the Ivory Tower: Universities’ Third Mission and the Search for Legitimacy, Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 13(2): 41-60.

Mutz, R. & Daniel, H.-D. (2018, accepted). The Bibliometric Quotient (BQ), or how to measure a researcher’s performance capacity: A Bayesian Poisson Rasch model. Journal of Informetrics.

Ochsner, M., Kulczycki, E., & Gedutis, A. (2018). The Diversity of European Research Evaluation Systems. In STI Conference Proceedings, 12.–14. September 2018, Leiden (pp. 1235–1241). Leiden, NL: Centre for Science and Technology Studies (CWTS). Link

Reinhart, M., Krüger, A. K. & Hesselmann, Felicitas (2018) „Nach der Bewertung ist vor der Bewertung – Sichtbarkeit und Emotionalität als verbindende Elemente von Bewertungsprozessen“ in: Endreß, Martin; Bischur, Daniel; Nicolae, Stefan und Berli, Oliver [Hrsg.] (Be)Werten. Beiträge zur sozialen Konstruktion von Wertigkeit, Springer VS, 125-145.

Schön, C., Rost, K., Seidl, D. (2018), The influence of gender ratios on academic careers: Combining network theory with tokenism, forthcoming, Plos one. Link

Thor, A., Bornmann, L., Marx, W., Mutz, R. (2018). Identifying single influential publications in a research field: new analysis opportunities of the CRExplorer. Scientometrics (online first). Link

Wassmer, Christian; Probst Schilter, Carole; Wilhelm, Elena, (2018). Dialektik der Hochschulautonomie: theoretische Erklärung der Reaktionen einer Hochschule auf den Wandel des Hochschulsystems. Das Hochschulwesen. Forum für Hochschulforschung, -praxis und -politik. 66(1+2), S. 5-12.

2017

Ayaita, Omar, Kerstin Pull and Uschi Backes-Gellner. "You Get What You 'Pay' For: Academic Attention, Career Incentives and Changes in Publication Portfolios of Business and Economics Researchers." Journal of Business Economics, (2017 first published online 27.09., DOI: dx.doi.org/10.1007/s11573-017-0880-6).  Link

Backes-Gellner, Uschi, Christoph Böhringer, Uwe Cantner, Dietmar Harhoff, Ingrid Ott and Monika Schnitzer. "Forschung, Innovation und technologische Leistungsfähigkeit Deutschlands". EFI-Jahresgutachten 2017. Berlin: Buch- und Offsetdruckerei H. Heenemann GmbH & Co. KG 2017, (208 Seiten).

Balthasar, Andreas/Sager, Fritz/Widmer, Thomas (2017): Einleitung. In: Sager, Fritz/Widmer, Thomas/Balthasar, Andreas (Hrsg.): Politikevaluation im politischen System der Schweiz – Entwicklung, Bedeutung und Wechselwirkungen. Zürich: NZZ Libro, S. 9-20.

Beltrame, Lorenzo; Bucchi, Massimiano; Loner, Enzo, "Climate Change Communication in Italy" in Oxford Research Encyclopedia of Climate Science, New York: Oxford University Press, 2017, p. 1-35. - DOI: 10.1093/acrefore/9780190228620.013.462  Link

Bleiklie, I, J Enders, B Lepori (2017a): Managing Universities: Policy and Organizational Change from a Western European Comparative Perspective. Springer

Bleiklie, I, J Enders, B Lepori (2017b): Setting the Stage—Theory and Research Questions. Managing Universities, 3-29

Bleiklie, I, J Enders, B Lepori (2017c): Organizational Configuration Organisational Configurations of Modern Universities, Institutional Logics and Public Policies—Towards an Integrative Framework. Managing Universities, 303-326

Blossfeld, H.-P., Bos, W., Daniel, H.-D., Hannover, B., Köller, O., Lenzen, D., et al. (2017). Bildung 2030 - veränderte Welt. Fragen an die Bildungspolitik (Gutachten des Aktionsrats Bildung, herausgegeben von der Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e. V.). Münster: Waxmann.

Bogusz, T. und Reinhart, M. (2017). Öffentliche Soziologie als experimentalistische Kollaboration. Zum Verhältnis von Theorie und Methode im Kontext disruptiven sozialen Wandels in: Stefan Selke & Annette Treibel [Hrsg.] Öffentliche Gesellschaftswissenschaften – Zwischen Kommunikation und Dialog, (S. 345-360). Wiesbaden: Springer VS.

Bucchi, Massimiano, Come vincere un Nobel. Il premio più famoso della scienza, Torino: Einaudi, 2017a. - ISBN: 978880622198-0

Bucchi, Massimiano, "Credibility, expertise and the challenges of science communication 2.0" in PUBLIC UNDERSTANDING OF SCIENCE, v. 2017, (2017b), p. 890-893

Daniel, H.-D. (2017a): Flüchtlinge als Herausforderung für die Hochschulen (S. 215–226). In: W.-D. Webler (Hg.): Leiden Sie unter Überakademisierung? Bielefeld: UniversitätsVerlagWebler, Reihe Hochschulwesen: Allgemeine Hochschulforschung und Hochschulentwicklung.

Daniel, H.-D. (2017b). Digitalisierung aller Lebensbereiche. In: Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e. V. (Hrsg.): Bildung 2030 - veränderte Welt. Fragen an die Bildungspolitik (S. 71 – 84). Münster: Waxmann.

Daniel, H.-D. (in press): Internationalization in German Higher Education. In: R. Helms, L. Rumbley, L. Brajkovic (Eds.): ACE-CHIE Brief on Mapping Internationalization. Washington, DC/Boston, MA.

Emmerich, M. & Maag Merki, K. (2017). „Kontextsensitive Schulentwicklung“. Eine fallvergleichende Studie zu adaptiv-kompensatorischen Handlungsstrategien von Primarschulen. Erkenntnisinteresse, Forschungsdesign und erste Ergebnisse. In A. Paschke, M. Heinrich, A. Kanape & R. Langer (Hrsg.), Schulentwicklung zwischen Steuerung und Autonomie. Beiträge aus Aktions-, Schulentwicklungs- und Governance-Forschung (S. 139-154). Münster: Waxmann.

Ender, S., Moser, U., Imlig, F. & Müller, S. (2017). Bildungsbericht Nordwestschweiz 2017. Zürich: Institut für Bildungsevaluation.

Enders, J, I Bleiklie, B Lepori (2017a): Setting the Stage-Theory and Research Questions. Palgrave Macmillan

Enders, J, I Bleiklie, B Lepori (2017b): Managing Universities: Policy and Organizational Change from a Western European Perspective. Palgrave Macmillan

Enders, J, I Bleiklie, B Lepori (2017c): Organizational Configurations of Modern Universities, institutional Logics and Public Policies. Palgrave Macmillan

Fähnrich Birte, Julia Metag, Senja Post & Mike S. Schäfer (Hrsg., in press): Forschungsfeld Hochschulkommunikation [The Field of University Communication]. Wiesbaden: Springer VS.

Frey, Kathrin/Di Giorgi, Vanessa/Widmer, Thomas (2017): Die Evaluationstätigkeit in der Schweiz: ausgewählte Entwicklungen im Vergleich. In: Sager, Fritz/Widmer, Thomas/Balthasar, Andreas (Hrsg.): Politikevaluation im politischen System der Schweiz – Entwicklung, Bedeutung und Wechselwirkungen. Zürich: NZZ Libro, S. 67-88.

Götz, Martin, Michelle Donzallaz, & Klaus Jonas (under review) The Power of Leader-Member Exchange: A Foundation for Followers’ Organizational Identification, Organizational Citizenship, and Counterproductive Work Behavior

Guenther, L. & Kessler, S. H. (2017). Epistemological dimensions on screen: The role of television presentations in changing conceptions about the nature of knowledge and knowing. Communications: The European Journal of Communication Research. Online first. DOI:10.1515/commun-2017-0020 Link

Burtscher, M.J., Meyer, B., Tröster, G., Feese, S., & Jonas, K. (under revision). A time to trust? The buffering effect of trust and its temporal variations in the context of high-reliability teams.

Holmeier, M., Maag Merki, K. & Hirt, C. (2017). Gemeinsames Prüfen. Eine Fallanalyse in Gymnasien der Schweiz. Wiesbaden: Springer VS.

Hummel, K., Pfaff, D., Rost, K. (2017), Does Economics and Business Education Wash Away Moral Judgment Competence?, forthcoming: Journal of Business Ethics.

Karlen, Y. (2017). The development of a new instrument to assess metacognitive strategy knowledge about academic writing and its relation to self-regulated writing and writing performance. Journal of Writing Research, 9(1), 61-86. doi: 10.17239/jowr-2017.09.01.03 Link

Karlen, Y., & Compagnoni, M. (2017). Implicit theory of writing ability: Relationship to metacognitive strategy knowledge and strategy use in academic writing. Psychology Learning and Teaching, 16(1), 47-63. doi: 10.1177/1475725716682887 Link

Kessler, S. H. & Guenther, L. (2017). Eyes on the frame: Explaining people's online searching behavior in response to TV consumption. Internet Research, 27(2), 303-320.

Klaic, A., Burtscher, J. M., & Jonas, K. (under review). Scientists at work: Person- environment fit as a mediator of the relationship between transformational leadership and well-being. European Journal of Work and Organizational Psychology.

Krüger, A. K. und Reinhart, M. (2017). Theories of Valuation. Building Blocks for Conceptualizing Valuation between Practice and Structure. In: Karoline Krenn (Hg.): Markets and Classifications. Special Issue. Historical Social Research 42 (1): 263–285. 

Lepori, B (2017a): Analysis of National Public Research Funding (PREF)-Handbook for Data Collection and indicators production. JRC Working Papers

Lepori, B (2017b): A Sociological Experiment on Methodological Design—Strengths and Limits of a Pragmatist Approach to Research Methods in the TRUE Project. Managing Universities, 31-53

Lepori, B, R Naidoo (2017): Field Interconnectedness and Strategic Action in South-African Higher Education. Academy of Management Proceedings 2017 (1), 11266

Maag Merki, K. (2017). School Improvement Capacity als ein Forschungsfeld der Schulentwicklungs- und Schuleffektivitätsforschung. Theoretische und methodische Herausforderungen. In U. Steffens, K. Maag Merki & H. Fend (Hrsg.). Schulgestaltung. Aktuelle Befunde und Perspektiven der Schulqualitäts- und Schulentwicklungsforschung. Grundlagen der Qualität von Schule 2 (S. 269-286). Wiesbaden: Springer VS.

Maag Merki, K., Emmerich, M. & Holmeier, M. (Hrsg.) (2017). Educational Effectiveness Theory. Further developments in a multilevel context. London, New York: Routledge.

Maag Merki, K. & Oerke, B. (2017). Long-term effects of the implementation of state-wide exit exams: a multilevel regression analysis of mediation effects of teaching practices on students’ motivational orientations. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 29(1), 23-54. DOI: 10.1007/s11092-016-9244-y.  Link

Maynard, D, A Funk, B Lepori (2017): Towards an Infrastructure for Understanding and Interlinking Knowledge Co-Creation in European Research. Lecture Notes in Computer Science (Proceedings of ESWC 2017 Workshop on Scientometrics)

Metag, J./ Füchslin, T./ Schäfer, M. (2017): Global Warming’s Five Germanys. A Typology of Germans’ Views on Climate Change and Patterns of Media Use and Information. Public Understanding of Science 26 (4), 434-451.

Metag, J./ Schäfer, M.S. (2017): Hochschulen zwischen Social Media-Spezialisten und Online-Verweigerern. Eine Analyse der Online- und Social Media-Kommunikation promotionsberechtigter Hochschulen in Deutschland, Österreich und der Schweiz. SCM – Studies in Communication & Media, 6(2), 160–195, doi:10.5771/2192-4007-2017-2-160.

Metag, Julia & Mike S. Schäfer (Eds., forthcoming): Segmentation Analyses in Science Communication. Special Issue of Environmental Communication.

Moser, U., Oostlander, J., Tomasik M.J. (2017). Soziale Ungleichheiten im Leistungszuwachs und bei Bildungsübergängen. In: M.P. Neuenschwander und C. Nägele. Bildungsverläufe von der Einschulung bis in den ersten Arbeitsmarkt: Theoretische Ansätze, empirische Befunde und Beispiele. Wiesbaden: Springer VS

Mutz, R., Bornmann, L., & Daniel, H.-D. (2017). Are there any frontiers of research performance? Efficiency measurement of funded research projects with the Bayesian stochastic frontier analysis for count data. Journal of Informetrics, 11(3), 613-628.  Link

Mutz, R., Wolbring, T., & Daniel, H.-D. (2017). The effect of the “very important paper” (VIP) designation in Angewandte Chemie International Edition on citation impact: A propensity score matching analysis. Journal of the Association for Information Science and Technology, 69(9), 2139-2153. Link

Nisbet, Matthew, Shirley Ho, Ezra Markowitz, Saffron O'Neill, Mike S. Schäfer & Jagadish Thaker (Eds., forthcoming): Oxford Encyclopedia of Climate Change Communication. 3 Volumes. New York: Oxford University Press.

Painter, James & Mike S. Schäfer (2017): Global Similarities and Persistent Differences. A Survey of Comparative Studies on Climate Change Communication. In Brevini, B. & Justin Lewis (Eds.): Climate Change in the Media. New York: Peter Lang.

Petersen, J., Hattke, F. & Vogel, R. (2017): Editorial Governance and Journal Impact: A Study of Management and Business Journals. In: Scientometrics 112(3), 1593-1614. (article)  Link

Probst Schilter, Carole; Wassmer, Christian; Wilhelm, Elena, (2017). Die Schweizer Absolventenstudie : eine Betrachtung aus institutioneller Perspektive . In: „Quo Vadis Hochschule? Beiträge der Hochschulforschung zur evidenzbasierten Hochschulentwicklung“. Erste Konferenz des Österreichischen Netzwerks für Hochschulforschung, Institut für höhere Bildung, Wien, 4. Dezember 2017.

Pull, Kerstin, Brigit Pferdmenges and Uschi Backes-Gellner. "Do research training groups operate at optimal size?" Schmalenbach Business Review, 18(2017 first published online 7.3., DOI: dx.doi.org/10.1007/s41464-017-0029-8)2: 129-145.

Rauchfleisch, Adrian & Mike S. Schäfer (2017): Wird die 'Science of Science Communication' eine Disziplin? Bibliometrische Analyse des Status Quo und der Entwicklung eines wachsenden Forschungsfeldes. in Dobrick, Farina, Lutz Hagen, Corinna Lüthje & Claudia Seifert (Hrsg.): Wissenschaftskommunikation: Die Rolle der Disziplinen. Baden-Baden: Nomos.

Reale, E, D Avramov, K Canhial, C Donovan, R Flecha, P Holm, C Larkin, Benedetto Lepori, Judith Mosoni-Fried, Esther Oliver, Emilia Primeri, Lidia Puigvert, Andrea Scharnhorst, Andràs Schubert, Marta Soler, Sàndor Soòs, Teresa Sordé, Charles Travis, René Van Horik (2017): A review of literature on evaluating the scientific, social and political impact of social sciences and humanities research. Research Evaluation

Rauhut, Heiko und Fabian Winter; The increasing dominance of networking in the production of knowledge. Revise and resubmit bei European Sociological Review.

Rauhut, Heiko und Fabian Winter: Der Markt der Aufmerksamkeit in der Soziologie: Trends und Illusionen im Publizieren, Zitieren und Netzwerken, Revise and resubmit bei Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie.

Reinhart, M. (2017). Policing Misconduct: More Data Needed on Scientific Misconduct. Nature, 549 (7673): 458.

Rost, K. (2017), Ranglisten von Unis zeigen nur den Schein, von Katja Rost (Gastkolumnistin) 30.9.2017, Neue Züricher Zeitung am Sonntag, Gastkolumne, 01.10.2017, 2017.

Rost, K, Ehrmann, T. (2017), Reporting Biases in Positive Research Paradigms in Management: The Example of Win-Win Corporate Social Responsibility, Business & Society 56(6), 840-888.

Rost, K., Theichert, T., Pilkington, A. (2017), Social Network Analytics for Advanced Bibliometrics: Referring to Actor Roles of Management Journals instead of Journal Rankings, Scientometrics, 112(3), 1631-1657.

Sager, Fritz/Widmer, Thomas/Balthasar, Andreas (2017a): Schlussfolgerungen: Evaluation als Teil des politischen Systems der Schweiz? In: Sager, Fritz/Widmer, Thomas/Balthasar, Andreas (Hrsg.): Politikevaluation im politischen System der Schweiz – Entwicklung, Bedeutung und Wechselwirkungen. Zürich: NZZ Libro, S. 313-330.

Sager, Fritz/Widmer, Thomas/Balthasar, Andreas (Hrsg.) (2017b): Evaluation im politischen System der Schweiz – Entwicklung, Bedeutung und Wechselwirkungen. Zürich: NZZ Libro.

Schäfer, Mike S. (2017): How Changing Media Structures are Affecting Science News Coverage. in Hall Jamieson, Kathleen, Dan Kahan & Dietram Scheufele (eds.): The Oxford Handbook of the Science of Science Communication. New York: Oxford University Press. 51-57. Link

Schäfer, Mike S. & Saffron O'Neill (2017): Frame Analysis in Climate Change Communication: Approaches for Assessing Journalists’ Minds, Online Communication and Media Portrayals. in Nisbet, Matthew, Shirley Ho, Ezra Markowitz, Saffron O'Neill, Mike S. Schäfer & Jagadish Thaker (Eds.): Oxford Encyclopedia of Climate Change Communication. New York: Oxford University Press. Link

Seeber, M, B Lepori (2017): Budgeting Practices in European Universities. Managing Universities, 85-105.

Sporn, B. (2017), Competition in Higher Education. In Teixeira, P. N.; Shin, J. C. (Eds.): Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions. Springer. doi: 10.1007/978-94-017-9553-1_95-1.

Steffens, U., Maag Merki, K. & Fend, H. (Hrsg.) (2017). Schulgestaltung. Aktuelle Befunde und Perspektiven der Schulqualitäts- und Schulentwicklungsforschung. Grundlagen der Qualitäts von Schule 2. Münster: Waxmann.

Ting Wang, Carolin Strobl, Achim Zeileis, and Edgar C. Merkle (2017). Score-Based Tests of Differential Item Functioning via Pairwise Maximum Likelihood Estimation. Psychometrika (accepted.

Vogel, R., Hattke, F. & Petersen, J. (2017): Journal Rankings in Management and Business Studies: What Rules Do We Play By? In: Research Policy 45(10), 1707-1722. 

Wassmer, Christian; Probst Schilter, Carole; Wilhelm, Elena, (2017). Differentiation of the scientific system and autonomy gain of HEIs : legitimation and development instruments as a result of these processes. In: CHER 2017 Conference, Jyväskylä, 28. August 2017.

Widmer, Thomas (2017): Geschichte der Evaluation im schweizerischen politischen System. In: Sager, Fritz/Widmer, Thomas/Balthasar, Andreas (Hrsg.): Politikevaluation im politischen System der Schweiz – Entwicklung, Bedeutung und Wechselwirkungen. Zürich: NZZ Libro, S. 51-66.

Wilhelm, Elena, (2017). Wozu Qualitätskultur? Qualität in der Wissenschaft: Zeitschrift für Qualitätsentwicklung in Forschung, Studium und Administration. 11(1), S. 2-9.

2016

Altrichter, H. & Maag Merki, K. (Hrsg.) (2016a). Handbuch Neue Steuerung im Schulsystem. 2., erweiterte Auflage. Wiesbaden: Springer VS.

Altrichter, H. & Maag Merki, K. (2016b). Steuerung der Entwicklung des Schulwesens. In H. Altrichter & K. Maag Merki (Hrsg.), Handbuch Neue Steuerung im Schulsystem, 2., erweiterte Ausgabe (S. 1-28). Wiesbaden: VS Verlag für Sozial­wissenschaften.

Aouinait, C, B Lepori, D Christen, C Carlen, D Foray (2016): Using a network-based approach to identify interactions structure for innovation in a low-technology intensive sector. 21st International Conference on Science and Technology Indicators-STI 2016. Book of Proceedings

Backes-Gellner, Uschi, Christoph Böhringer, Uwe Cantner, Dietmar Harhoff, Ingrid Ott and Monika Schnitzer. "Forschung, Innovation und technologische Leistungsfähigkeit Deutschlands". EFI-Jahresgutachten 2016. Berlin: Buch- und Offsetdruckerei H. Heenemann GmbH & Co. KG 2016. (172 Seiten).

Bäker, Agnes, Susanne Breuninger, Julia Muschallik, Kerstin Pull and Uschi Backes-Gellner. "Time to Go? (Inter)National Mobility and Appointment Success of Young Academics." Schmalenbach Business Review, 17(2016, DOI:dx.doi.org/10.1007/s41464-016-0010-y)3: 401-421. Link

Basil Komboz, Carolin Strobl, and Achim Zeileis (2016). Tree-Based Global Model Tests for Polytomous Rasch Models. Educational and Psychological Measurement (to appear) DOI: 10.1177/0013164416664394. Link

Blossfeld, H.-P., Bos, W., Daniel, H.-D., Hannover, B., Köller, O., Lenzen, D., et al. (2016). Integration durch Bildung. Migranten und Flüchtlinge in Deutschland (Gutachten des Aktionsrats Bildung, herausgegeben von der Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e. V.). Münster: Waxmann.

Bonfadelli, Heinz, Birte Fähnrich, Corinna Lüthje, Jutta Milde, Markus Rhomberg & Mike S. Schäfer (Hrsg., 2016): Forschungsfeld Wissenschaftskommunikation [The Field of Science Communication]. Wiesbaden: Springer VS.

Bögner, I. & Hattke, F. (2016): Open Post-Publication-Peer-Review: Eine Alternative zur doppelt-blinden Begutachtung in Fachzeitschriften? In: Hochschulmanagment 11(3), 69-74.Link

Bolli, T, M Olivares, A Bonaccorsi, C Daraio, AG Aracil, B Lepori (2016): The differential effects of competitive funding on the production frontier and the efficiency of universities. Economics of Education Review 52, 91-104

Bornmann, L., Stefaner, M., de Moya Anegón, F., Mutz, R. (2016). Excellence networks in science: A Web-based application based on Bayesian multilevel logistic regression (BMLR) for the identification of institutions collaborating successfully. Journal of Informetrics, 10,1, 312-327. doi: Link

Bucchi, Massimiano, "Editorial: 25 years of public understanding of science" in PUBLIC UNDERSTANDING OF SCIENCE, v. 2016, n. 25, 3 (2016a), p. 264-268

Bucchi, Massimiano; Trench, Brian, "Introduction" in The Public Communication of Science. Critical Concepts in Sociology, London and New York: Routledge, 2016b, p. 1-22. - ISBN: 978-0415718042

Bucchi, Massimiano, La ciencia en la cocina. De 1700 a nuestros días (ed. in spagnolo de Il Pollo di Newton. La scienza in cucina)., Buenos Aires: Siglo XXI, 2016c, 224 p. - ISBN: 978-987-629-644-1

Bucchi, Massimiano, Per un pugno di idee. Storie di innovazioni che hanno cambiato la nostra vita., Milano: Bompiani, 2016d, 359 p. - ISBN: 9788845280894

Bucchi, Massimiano; Saracino, Barbara, ""Visual Science Literacy" : Images and Public Understanding of Science in the Digital Age" in SCIENCE COMMUNICATION, v. 2016, Vol. 38(6), (2016a), p. 812-819

Bucchi, Massimiano; Saracino, Barbara, "Gli orientamenti degli scienziati verso i media e il pubblico. Dimmi che tipo di scienziato sei e ti dirò se (e come) comunichi" in Annuario Scienza Tecnologia e Società 2016, Bologna: il Mulino, 2016b, p. 65-77. - ISBN: 978-88-15-26068-0

Bucchi, Massimiano; Saracino, Barbara, "Scienza, tecnologia e opinione pubblica in Italia nel 2015" in Annuario Scienza Tecnologia e Società 2016, Bologna: il Mulino, 2016c, p. 11-37. - ISBN: 978-88-15-26068-0

Bucchi, Massimiano, Trench, Brian, "Science Communication and Science in Society: A Conceptual Review in Ten Keywords" in TECNOSCIENZA, v. 7 (2), (2016a), p. 151-168

Bucchi, Massimiano, Trench, Brian (a cura di), "The Public Communication of Science (Series: Critical Concepts in Sociology)", di Bucchi, Massimiano, Trench, Brian, London and New York: Routledge, 2016b, 1508 (4 vols.) p. - ISBN: 9780415718042

Bucchi, Massimiano, 科学,谁说了算 (Edizione cinese di Scegliere il mondo che vogliamo. Cittadini, politica, tecnoscienza), Pechino, Cina: Peking University Press, 2016. - ISBN: 978-7-301-26745-5

Buhmann, A, B Lepori, D Ingenhoff (2016): Clashing Conventions? Exploring Human Resource Management in the Cleavage Between Academic Field Traditions and New Institutional Rules. Quantitative and Qualitative Insights from the Field of Communication and Media Studies in Switzerland, 21st International Conference on Science and Technology Indicators-STI 2016. Book of Proceedings

Butz, S., Hertel, S., Bellhäuser, H., Karlen, Y., Spinath, B., Maag Merki, K. & Schmitz, B. (2016). Vermittlung von selbstreguliertem Lernen in der Studieneingangsphase. Die Wirksamkeit von Präsenz- und E-Learning-Kursen im Vergleich. Lehren & Lernen, 6, 11-17.

Canhilal, SK, B Lepori, M Seeber (2016): Decision-making power and institutional logic in higher education institutions: A comparative analysis of European universities. Towards A Comparative Institutionalism: Forms, Dynamics And Logics Across The Organizational Fields Of Health Care And Higher

Canhilal, K, B Lepori (2016): Love in the times of institutional complexity: Alignment between the organization and the leader. Academy of Management Proceedings 2016 (1), 15390

Criblez L. (2016a). Wissenschaft und Forschung in der hochschulförmigen Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In L. Criblez, L. Lehmann & Ch. Huber (Hrsg.), Lehrerbildungspolitik in der Schweiz seit 1990. Zürich: Chronos, S. 289-321.

Criblez, L. (2016b). Bundesstaatliche Förderung und föderalistische Verantwortung. Zur Neuregelung der Stipendienpolitik in den 1960er und 1970er Jahren. In L. Criblez, Ch. Rothen & Th. Ruoss (Hrsg.), Staatlichkeit in der Schweiz. Regieren und Verwalten vor der neoliberalen Wende. Zürich: Chronos, S. 247-269.

Criblez, L. (2016c). Erziehungswissenschaft in der Schweiz – aktuelle Situation und Entwicklungstendenzen. Erziehungswissenschaft, 27 (52), S. 69-83.

Criblez, L. (2016d). Die Reform der Lehrerinnen- und Lehrerbildung im Kanton Bern im Kontext gesamtschweizerischer Entwicklungen. In E. Wannack  & H. Rhyn (Hrsg.), Reflexionen zum Auftrag pädagogischer Hochschulen. 10 Jahre PH Bern. Bern: hep, S. 10-34.

Criblez, L., Lehmann, L. & Huber, C. (Hrsg.) (2016a). Lehrerbildungspolitik in der Schweiz seit 1990. Kantonale Reformprozesse und nationale Diplomanerkennung. Zürich: Chronos.

Criblez, L., Lehmann, L. & Huber, C. (2016b). Einleitung: Lehrerbildungspolitik in der Schweiz seit 1990. In L. Criblez, L. Lehmann & C. Huber (Hrsg.), Lehrerbildungspolitik in der Schweiz seit 1990. Zürich Chronos, S. 9-32.

Criblez, L., Lehmann, L. & Huber, C. (2016c). Die Lehrerinnen- und Lehrerbildung in der Schweiz seit 1990. In L. Criblez, L. Lehmann, C. Huber (Hrsg.), Lehrerbildungspolitik in der Schweiz seit 1990. Zürich Chronos, S. 341-366.

Criblez, L. & Lehmann, L. (2016). Die Reform der Lehrerinnen- und Lehrerbildung seit 1990. Ausgangslage und Kontexte der Reform. In L. Criblez, L. Lehmann & C. Huber (Hrsg.), Lehrerbildungspolitik in der Schweiz seit 1990. Zürich Chronos, S. 33-66.

Daniel, H.-D. (2016a). Geleitwort. In T. Wolbring & D. Großmann (Eds.), Evaluation von Studium und Lehre: Grundlagen, methodische Herausforderungen und Lösungsansätze (S. vii-viii). Wiesbaden: Springer VS.

Daniel, H.-D. (2016b). Hochschule. In: Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e. V. (Hrsg.): Integration durch Bildung. Migranten und Flüchtlinge in Deutschland (S. 203 – 232). Münster: Waxmann.

Frey, Kathrin/Di Giorgi, Vanessa/Widmer, Thomas (2016): Die Evaluationstätigkeit in der Schweiz: Die Syneval-Datenbank. LeGes – Gesetzgebung & Evaluation 27(3): 505-522.

Frost, J., Hattke, F. & Reihlen M. (Eds.) (2016a): Multi-Level Governance in Universities: Strategy, Structure, Control. Springer International Publishing: Dordrecht. (book)

Frost, J., Hattke, F. & Reihlen, M. (2016b): Multi-Level Governance in Universities: Strategy, Structure, Control. In: Higher Education Dynamics 47, 1-15. (chapter) Link

Füchslin, T. (2016): What are you folding for? Nutzungsmotivationen von Citizen Science Online Games und ihre Lerneffekte. merzWissenschaft 60(6), 110-122.

Gloor, Jamie Lee, Manuela C. Morf and Uschi Backes-Gellner. "A Nudge for Gender Equality in Responses to Leadership: Evidence from a Randomized Field Experiment." Closing the Gender Gap: Advancing Leadership and Organizations, 1(2016, DOI: dx.doi.org/10.5703/1288284316087)4.

Hattke, F., Blaschke, S. & Frost, J. (2016): From Voluntary Collective Action to Organized Collaboration? The Provision of Public Goods in Pluralistic Organizations. In: Higher Education Dynamics 47, 115-140. (chapter) Link

Hattke, F., Vogel, R. & Woiwode, H. (2016): When Professional and Organizational Logics Collide: Balancing Invisible and Visible Colleges in Institutional Complexity. In: Higher Education Dynamics 47, 235-256. (chapter)

Hesselmann, F., Graf, V., Schmidt, M., & Reinhart, M. (2016). The visibility of scientific misconduct: A review of the literature on retracted publications. Current Sociology, [online first]. 

Jonkers, K, T Zacharewicz, B Lepori, E Reale (2016): Allocating organisational level funding on the basis of Research Performance Based assessments, a comparative analysis of the EU Member States in international perspective. 21st International Conference on Science and Technology Indicators-STI 2016. Book of Proceedings

Kaufmann, E., Reips, U-D., & Maag Merki, K. (2016). Avoiding methodological biases in meta-analysis: Use of online versus offline individual participant data (IPD) in educational psychology. Journal of Psychology, 224(3), 157–167. DOI: 10.1027/2151-2604/a000251. Link

Kessler, S. H., Reifegerste, D. & Guenther, L. (2016a). Die Evidenzkraft von Bildern in der Wissenschaftskommunikation. In: G. Ruhrmann, S. H. Kessler, & L. Guenther (Hrsg.), Wissenschaftskommunikation zwischen Risiko und (Un)Sicherheit (S. 171-192). Köln: Herbert von Halem.

Kessler, S. H., Reifegerste, D. & Guenther, L. (2016b). Die Evidenzkraft von Bildern in der Wissenschaftskommunikation. In: G. Ruhrmann, S. H. Kessler, & L. Guenther (Hrsg.), Wissenschaftskommunikation zwischen Risiko und (Un)Sicherheit (S. 171-192). Köln: Herbert von Halem.

Kristiansen, Silje, Bonfadelli, Heinz, Kovic, Marko (2016): Risk Perception of Nuclear Energy after Fukushima. Stability and Change in Public Opinion in Switzerland. In: International Journal of Public Opinion Research. Online August 25, 2016. doi: 10.1093/ijpor/edw021

Kristiansen, Silje, Mike S. Schäfer & Sabine Lorencez (2016): Science Journalists in Switzerland: Results from a Survey on Professional Goals, Working Conditions, and Current Changes. Studies in Communication Sciences 16/2. 

Krüger, A. K. und Reinhart, M. (2016). Wert, Werte, (Be)Wertungen. Eine erste begriffs- und prozesstheoretische Sondierung der aktuellen Soziologie der Bewertung. Berliner Journal für Soziologie, 26 (3-4): 485-500, doi: 10.1007/s11609-017-0330-x

Lepori, B (2016a): Universities as hybrids: Applications of institutional logics theory to higher education. Theory and Method in Higher Education Research, 245-264

Lepori, B (2016b): Metodologie analizy nakładów i wydatków na badania naukowe-od wskaźników wkładu do wskaźników względnej pozycji. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 91-112

Lepori, B, A Bonaccorsi, A Daraio, C Daraio, H Gunnes, E Hovdhaufen, Michael Ploder, Monica Scannapieco, Daniel Wagner-Schuster (2016): Establishing a European Tertiary Education Register. Final Report

Lepori, B, A Geuna, V Veglio (2016): A Typology of European Research Universities. Differentiation, Layering and Resource Distribution

Lepori, B, S Hinze, W Glänzel (2016): Special issue: papers from the 20th International Conference on Science and Technology Indicators. Scientometrics 109 (3), 2161-2164

Lepori, B, M Wise, D Ingenhoff, A Buhmann (2016): The dynamics of university units as a multi‐level process. Credibility cycles and resource dependencies. Scientometrics 109 (3), 2279-2301

Lepori, B, I Ureta, S Alberton (2016): RIO Country Report 2015 Switzerland. JRC Working Papers

Maag Merki, K. (2016a). Die Einführung zentraler Abiturprüfungen in Bremen und Hessen und ihre Effekte auf Unterricht und Lernen. Zentrale Befunde nach fünf Jahren. In J. Kramer, M. Neumann & U. Trautwein, Ulrich (Hrsg.). Abitur und Matura im Wandel. Historische Entwicklungslinien, aktuelle Reformen und ihre Effekte. Edition ZfE, Volume 2 (S. 129-159). Wiesbaden: Springer VS.

Maag Merki, K. (2016b). Theoretische und empirische Analysen der Effektivität von Bildungsstandards, standardbezogenen Lernstandserhebungen und zentralen Ab­schlussprüfungen. In H. Altrichter & K. Maag Merki (Hrsg.), Handbuch Neue Steuerung im Schulsystem, 2. erweiterte Auflage (S. 151-182). Wiesbaden: VS Verlag für Sozial­wissenschaft.

Maag Merki, K. & Altrichter, H. (2016). Empirische Erforschung schulischer Governance. Eine Zwischenbilanz und offene Forschungsfragen. In H. Altrichter & K. Maag Merki (Hrsg.), Handbuch Neue Steuerung im Schulsystem, 2. erweiterte Auflage (S. 479-486). Wiesbaden: VS Verlag für Sozial­wissenschaften.

Maier, M. & Post, S. (guest editors, 2016). Scientific uncertainty in the public discourse. How scientists, media and audiences present und process scientific evidence. Special issue of Communications – the European Journal of Communication Research 41(3).

Maier, M., Milde, J., Post, S., Guenther, L., Barkela, B. & Ruhrmann, G. (2016). Communicating scientific evidence: Scientists’, journalists’ and audience expectations and evaluations regarding the representation of scientific uncertainty. Communications – the European Journal of Communication Research 41(3), 239-264. 

Metag, J. (2016a): Content Analysis Methods for Assessing Climate Change Communication and Media Portrayals. In: Nisbet, M./Ho, S./ Markowitz, E./ O’Neill, S./ Schäfer, M.S./ Thaker, J. (Hrsg.): Oxford Encyclopedia of Climate Change Communication. New York: Oxford University Press. DOI: 10.1093/acrefore/9780190228620.013.486

Metag, J. (2016b): Rezeption und Wirkung öffentlicher Wissenschaftskommunikation. In: Bonfadelli, H./ Fähnrich, B./ Lüthje, C./ Milde, J./ Rhomberg, M./ Schäfer, M.S. (Hrsg.): Forschungsfeld Wissenschaftskommunikation (S. 251-274). Wiesbaden: Springer VS.

Metag, Julia, Mike S. Schäfer, Tjado Barsuhn, Tobias Füchslin & Katharina Kleinen-von Königslöw (2016): Perceptions of Climate Change Imagery: Evoked Salience and Self-Efficacy in Germany, Switzerland and Austria. Science Communication 38: 197-227. (DOI: 10.1177/1075547016635181).

Metag, J./ Schäfer, M./ Kleinen-von Königslöw, K. (2016): Eisbär, Gletscher und Windräder – Die Wahrnehmung von Klimawandel-Bildern in Deutschland. In: Ruhrmann, G./ Kessler, S./ Guenther, L. (Hrsg.): Wissenschaftskommunikation zwischen Risiko und (Un)Sicherheit (S. 143-170). Köln: Herbert von Halem.

Meyer, Bertolt; Burtscher, Michael J; Jonas, Klaus; Feese, Sebastian; Arnrich, Bert; Tröster, Gerhard; Schermuly, Carsten C (2016). What good leaders actually do: Micro-level leadership behaviour, leader evaluations, and team decision quality. European Journal of Work and Organizational Psychology, 25(6):773-789.

Mutz, R. (2016a). Some further aspects of sampling: Comment on Williams and Bornmann. Journal of Informetrics, 10(4), 1241–1242.

Mutz, R. (2016b). Do we really need BIBLIO-metrics to evaluate individual researchers? Infozine, Special Issue 1, 21-22, DOI:  Link

Mutz, R., Bornmann, L. & Daniel, H.-D. (2016). Funding decision-making systems: An empirical comparison of continuous and dichotomous approaches based on psychometric theory. Research Evaluation. doi: Link

Mutz, R., Wolbring, T., & Daniel, H. D. (2016). The effect of the "Very Important Paper" (VIP) designation in Angewandte Chemie International Edition on citation impact: A propensity score matching analysis. Journal of the Association for Information Science and Technology. doi: Link

Ochsner, M. (2016). Soziale Verantwortung des Staates? Wie sich Wohlfahrtsleistungen auf die Legitimität des Staates auswirken. Wiesbaden: Springer VS.

Ochsner, M., & Hug, S. E. (2016). Indicators for research performance in the humanities? The scholars' view on Research quality and indicators. In I. Rafols, J. Molas-Gallart, E. Castro-Martinez & R. Woolley (eds.), Proceedings of the 21st International Conference on Science and Technology Indicators, 14.–16. September 2016, València (pp. 873–880). València: Universitat Politècnica de València. doi:10.4995/STI2016.2016.4543

Ochsner, M., Hug, S. E., & Daniel, H.-D. (Eds.). (2016a). Research Assessment in the Humanities. Towards Criteria and Procedures. Cham: SpringerOpen.

Ochsner, M., Hug, S. E., & Daniel, H. D. (2016b). Research Assessment in the Humanities: Introduction. In M. Ochsner, S. E. Hug & H.-D. Daniel (Eds.), Research Assessment in the Humanities. Towards Criteria and Procedures (pp. 1-10). Cham: SpringerOpen.

Ochsner, M., Hug, S. E., & Daniel, H. D. (2016c). Humanities Scholars’ Conceptions of Research Quality. In M. Ochsner, S. E. Hug & H.-D. Daniel (Eds.), Research Assessment in the Humanities. Towards Criteria and Procedures (pp. 43-69). Cham: SpringerOpen.

Painter, James, María Carmen Erviti, Richard Fletcher, Candice Howarth, Silje Kristiansen, Bienvenido León, Alan Ouakrat, Adrienne Russell & Mike S. Schäfer (2016): Something old, something new. Digital media and the coverage of climate change. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism.

Post, S. (2016): Communicating science in public controversies. Strategic considerations of the German climate scientists. Public Understanding of Science 25(1), 61-70. doi: 10.1177/0963662514521542 

Post, S. & Maier, M. (2016): Stakeholders’ rationales for representing of scientific uncertainties of biotechnological research. Public Understanding of Science 25(8), 927-943. doi: 10.1177/0963662516645039. 

Reifegerste, D., Kessler, S. H. & Guenther, L. (2016). Bewegt durch Bilder? Der Einfluss von Aufmerksamkeit und Hintergrundmotiv. In: A.-L. Camerini, R. Ludolph & F. B. Rothenfluh (Hrsg.), Gesundheitskommunikation im Spannungsfeld zwischen Theorie und Praxis (S. 131-141). Reihe Medien + Gesundheit. Baden-Baden: Nomos.

Reinhart, M. (2016a). Reproducibility in the Social Sciences. In H. Atmanspacher, & S. Maasen (Hrsg.), Handbook: Reproducibility. Principles, Problems, Practices, (S. 407-424). New York: Wiley.

Reinhart, M. (2016b). Rätsel und Paranoia als Methode. Vorschläge zu einer Innovationsforschung der Sozialwissenschaften. In Froese, A., Simon, D., & Böttcher, J. (Hrsg.), Sozialwissenschaften und Gesellschaft. Neue Verortungen von Wissenstransfer (S.159-192). Bielefeld: transcript.

Ruhrmann, G., Kessler, S. H. & Guenther, L. (2016). Zwischen fragiler und konfligierender Evidenz: Wissenschaftskommunikation zwischen Risiko und (Un)Sicherheit. In: G. Ruhrmann, S. H. Kessler & L. Guenther (Hrsg.),Wissenschaftskommunikation zwischen Risiko und (Un)Sicherheit (S. 10-38). Köln: Herbert von Halem.

Schäfer, Mike S. (2016a): Mediated Trust in Science. Concept, Measurement and Perspectives for the 'Science of Science Communication'. JCOM - Journal of Science Communication 15/5: C02. Link

Schäfer, Mike S. (2016b): Wissenschaftskommunikation online. in: Heinz Bonfadelli, Birte Fähnrich, Corinna Lüthje, Jutta Milde, Markus Rhomberg & Mike S. Schäfer (Hrsg.): Forschungsfeld Wissenschaftskommunikation [The Field of Science Communication]. Wiesbaden: Springer VS. 275-291.

Schäfer, Mike S. (2016c, Online First): Climate Change Communication in Germany. in Nisbet, Matthew, Shirley Ho, Ezra Markowitz, Saffron O'Neill, Mike S. Schäfer & Jagadish Thaker (Eds., in prep. for 2018): Oxford Encyclopedia of Climate Change Communication. New York: Oxford University Press. (DOI: 10.1093/acrefore/9780190228620.013.448). Link

Schäfer, Mike S., Peter Berglez, Hartmut Wessler, Elisabeth Eide, Brigitte Nerlich & Saffron O’Neill (2016) Investigating Mediated Climate Change Communication: A Best-Practice Guide. Research Reports No 6. Jönköping: School of Education and Communication, Jönköping University.

Schäfer, Mike S. & Heinz Bonfadelli (2016): Umwelt- und Klimawandelkommunikation. in: Heinz Bonfadelli, Birte Fähnrich, Corinna Lüthje, Jutta Milde, Markus Rhomberg & Mike S. Schäfer (Hrsg.): Forschungsfeld Wissenschaftskommunikation [The Field of Science Communication]. Wiesbaden: Springer VS. 315-338.

Schäfer, Mike S., Julia Metag, Jessica Feustle & Livia Herzog (2016): Selling Science 2.0: What Scientific Projects Receive Crowdfunding Online? Public Understanding of Science. Online First. DOI 10.1177/0963662516668771. Link

Schäfer, Mike S., Jürgen Scheffran & Logan Penniket (2016): Securitization of Media Reporting on Climate Change? A Cross-National Analysis in Nine Countries. Security Dialogue. 47(1). 76– 96 (DOI 10.1177/0967010615600915)

Schäfer, Mike S. & Inga Schlichting (2016): Media Representations of Climate Change: A Meta-Analysis of the Research Field. in Berglez, Peter & Ulrika Olausson (Eds.): Media research on climate change: Where have we been and where are we heading? London: Routledge.

Vieira, ES, B Lepori (2016): The growth process of higher education institutions and public policies. Journal of Informetrics 10 (1), 286-298

Widmer, Thomas (2016): Evaluation: Woher, wohin und wozu? Schweizerische Zeitschrift für Kriminologie 15(1): 8-14.

Widmer, Thomas/Eberli, Daniela/Ackermann, Günter/Balzer, Lars/Bundi, Pirmin/Hirschi, Christian/Kaspar, Tanya/Neuenschwander, Peter/Neuhaus, Björn/Rohrbach, Walter/Schlaufer, Caroline/Strebel, Felix (2016): Forschung über Evaluation in der Schweiz: Stand und Aussichten.LeGes – Gesetzgebung & Evaluation 27(3):459-483.

2015

Backes-Gellner, Uschi, Christoph Böhringer, Dominique Foray, Ingrid Ott, Dietmar Harhoff and Monika Schnitzer. "Forschung, Innovation und technologische Leistungsfähigkeit Deutschlands". EFI-Jahresgutachten 2015. Berlin: Buch- und Offsetdruckerei H. Heenemann GmbH & Co. KG 2015. (164 Seiten).

Bleiklie, I, J Enders, B Lepori (2015): Organizations as penetrated hierarchies: Environmental pressures and control in professional organizations. Organization Studies 36 (7), 873-896

Bleiklie, I, GN Mathisen, J Enders, B Lepori (2015): Organising knowledge institutions–standardising diversity. Towards European Science: Dynamics and Policy of an Evolving European Research Space

Blossfeld, H.-P., Bos, W., Daniel, H.-D., Hannover, B., Köller, O., Lenzen, D., et al. (2015). Bildung. Mehr als Fachlichkeit (1. Aufl. ed.). (herausgegeben von der Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e. V.). Münster: Waxmann.

Blümel, C., Gauch, S., Hendriks, B., Krüger, A., & Reinhart, M. (2015). In Search of Translational Research: Report on the Development and Current Understanding of a New Terminology in Medical Research and Practice. iFQ-BIH-Report. 

Bornmann, L., & Daniel, H.-D. (2015). Count regression models in Informetrics. Journal of Informetrics. doi: Link

Bornmann, L., & Mutz, R. (2015a). Growth rates of modern science: A bibliometric analysis based on the number of publications and cited references. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(11), 2215-2222. doi: Link

Bornmann, L., Mutz, R. (2015b). How well does a university perform in comparison with its peers? the use of odds, and odds ratios, for the comparison of institutional citation impact using the Leiden Rankings. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(11), 2711-2713. doi: Link

Bornmann, L., Mutz, R., & Daniel, H.-D. (2015). Do we need the h Index and Its Variants in Addition to Standard Bibliometric Measures? In B. Cronin & C. R. Sugimoto (Eds.), Scholarly Metrics under the Microscope : from Citation Analysis to Academic Auditing (pp. 473-480). Medford, NJ Information Today Inc.

Criblez, L. (2015a). Forschung im Bildungsbereich: Aufgabe der akademischen Disziplin, der Bildungsplanungsstellen und der Pädagogischen Hochschulen. In E. Glaser & E. Keiner (Eds.), Unscharfe Grenzen – Eine Disziplin im Dialog. Pädagogik, Erziehungswissenschaft, Bildungswissenschaft, Empirische Bildungsforschung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, S. 51-70.

Criblez, L. (2015b). Bildungsreformen und die Neukonstituierung der Schweizer Bildungsforschung in den 1960er- und 1970er-Jahren. Pedagógiatörténeti Szemle 1. évf. 4. sz. 23-39. o. DOI: 10.22309/PTSZEMLE.2015.4.2.

Criblez, L. (2015c). Die Weiterbildung von Lehrerinnen und Lehrern: vom Staatsmonopol zum handelbaren Gut? In K. Kraus (Hrsg.), Bildung von Lehrerinnen und Lehrern. Herausforderungen in Schule, Hochschule und Gesellschaft. Opladen: Budrich UniPress, S. 73-89.

Criblez, L. & Lehmann, L. (2015). Das Personal der pädagogischen Hochschulen in der Schweiz. journal für lehrerInnenbildung, (2), S. 12-21.

Daniel, H.-D. (2015a). Handlungsempfehlungen. Hochschulbildung. In Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e.V. (Ed.), Bildung. Mehr als Fachlichkeit (pp. 156-157). Münster: Waxmann.

Daniel, H.-D. (2015b). Mehrdimensionale Bildung als Aufgabe der Bildungsinstitutionen. Hochschulbildung. In: Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e.V. (Ed.), Bildung. Mehr als Fachlichkeit (pp. 102-120). Münster: Waxmann.

Daniel, H.-D., & Heger, M. (Hrsg.). (2015a). Studienabbruch, Fach- und Hochschulwechsel. In: Qualität in der Wissenschaft, 9(3+4), 67-125.

Daniel, H.-D., & Heger, M. (2015b). Einführung der geschäftsführenden Herausgeber in das Themenheft "Studienabbruch, Fach- und Hochschulwechsel". Qualität in der Wissenschaft, 9(3+4), 65-66.

Daniel, H.-D., & Mutz, R. (2015). Methodenkritische Anmerkungen zum Leiden-Ranking. Forschung, 8(1+2), 21-25.

Frick, H., C. Strobl, and A. Zeileis (2015). Rasch mixture models for DIF detection: A comparison of old and new score specifications. Educational and Psychological Measurement 75(2), 208-234.

Frost, J., Hattke, F., Reihlen, M. & Wenzlaff, F. (2015): Mehrebenen-Steuerung in Universitäten. Von der professionellen Bürokratie zu kollaborativen Wissensnetzwerken. Kölner Wissenschaftsverlag: Köln. (book)

Guenther, L., Bader, C., Kessler, S. H. & Ruhrmann, G. (2015). Journalistische Wahrnehmung und Darstellung von (Un)Sicherheiten, Risiken und Chancen von Zukunftstechnologien. In: H. Bonfadelli, S. Kristiansen, & M. S. Schäfer (Hrsg.), Wissenschaftskommunikation im Wandel (S. 205-231). Köln: Herbert von Halem.

Hattke, F. & Blaschke, S. (2015): Striving for Excellence: The Role of Top Management Team Diversity in Universities. In: Team Performance Management 21(3/4), 121-138. (article)

Hug, S. E., Ochsner, M. (2015). How legal scholars could change the landscape of research evaluation. In T. Tanquerel & A. Flückiger (Eds.), L’évaluation de la recherche en droit : enjeux et méthodes (Vol. 24, pp. 351-369). Bruxelles: Bruylant

Huisman, J, B Lepori, M Seeber, N Frølich, L Scordato (2015): Measuring institutional diversity across higher education systems. Research Evaluation 24 (4), 369-379

Jarren, Otfried (2015a): Unpraktische Wissenschaft – schwache Disziplin? Über die eingeschränkte Relevanz der Publizistik-, Kommunikations- oder Medienwissenschaft. In: Leonarz, Martina (Hrsg.): Medienpolitik als politische Daueraufgabe? Umstrittene Reaktionen auf die Ausdünnung des Bannwaldes der Demokratie (= Reihe: Medienstrukturen, Bd. 6). Baden-Baden: Nomos, S. 343-355.

Jarren, Otfried (2015b): Ein Plädoyer für Selbstaufklärung. In: Journal – Die Zeitung der Universität Zürich, Nr. 1, S. 7.

Jongbloed, B, B Lepori (2015): The funding of research in higher education: Mixed models and mixed results. The Palgrave International Handbook of Higher Education Policy and Governance. 439-462

Karlen, Y. & Maag Merki, K. (2015). Selbstreguliertes Lernen und Lernstrategien im Gymnasium. In: D. Miller (Hrsg.). Gerüstet für das Studium? Lernstrategien und digitale Medien (S. 79-97). Bern: hep-Verlag.

Kessler, S. H. & Guenther, L. (2015). On- oder Off-Sprecher? Zur Glaubwürdigkeit verschiedener Evidenzquellen in TV-Wissenschaftsmagazinen. Studies in Communication|Media, 4(2), 176-188.

Keuschnigg, M., & Wolbring, T. (2015). Experimente in den Sozialwissenschaften (Vol. 22). Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft.

Kieser, A., Nicolai, A. and Seidl, D. (2015) “The practical relevance of management research: turning the debate on relevance into a rigorous scientific research program” Academy of Management Annals 9(1): 143-233.

Kopf, J., A. Zeileis, and C. Strobl (2015a). Anchor selection strategies for DIF analysis: Review, assessment, and new approaches. Educational and Psychological Measurement 75(1), 22-56.

Kopf, J., A. Zeileis, and C. Strobl (2015b). A framework for anchor methods and an iterative forward approach for DIF detection. Applied Psychological Measurement 39(2), 83-103.

Lepori, B, M Seeber, A Bonaccorsi (2015): Competition for talent. Country and organizational-level effects in the internationalization of European higher education institutions. Research Policy 44 (3), 789-802

Lepori, B, V Veglio, B Heller-Schuh, T Scherngell, M Barber (2015): Participations to European Framework Programs of higher education institutions and their association with organizational characteristics. Scientometrics 105 (3), 2149-2178

Lepori, B, M Montauti (2015): Playing the game at multiple levels. Academy of Management Proceedings 2015 (1), 11567

Lepori, B, K Canhilal (2015): Variation in Institutional Pressures and Organizational Responses to Pluralism. Academy of Management Proceedings 2015 (1), 11687

Maag Merki, K. (2015). Ein theoretischer Blick auf Ganztagsschulen. In T. Hascher, T.-S. Idel, S. Reh, W. Thole & K.-J. Tillmann (Hrsg.), Bildung über den ganzen Tag. Forschungs- und Theorieperspektiven der Erziehungswissenschaft (S. 79-95). Opladen: Verlag Barbara Budrich.

Maag Merki, K., & Altrichter, H. (2015). Educational Governance. DDS - Die Deutsche Schule, 107(4), 397-411.

Maag Merki, K., Emmerich, M. & Holmeier, M. (2015). Further development of educational effectiveness theory in a multilevel context: from theory to methodology and from empirical evidence back to theory, School effectiveness and school improvement, 26(1), 4-9.

Maag Merki, K. & Holmeier, M. (2015). Comparability of semester and exit exams grades: Long-term effect of the implementation of state-wide exit exams. School effectiveness and school improvement, 26(1), 57-74.

Metag, J. (2015): Interpersonale Kommunikation in der Wissenschaftskommunikation. Bestandsaufnahme und Analyse am Beispiel energiepolitischer Maßnahmen. In: Schäfer, M. S./ Kristiansen, S./ Bonfadelli, H. (Hrsg.): Wissenschaftskommunikation im Wandel (S. 315-341). Köln: Herbert von Halem.

Metag, Julia, Tobias Füchslin & Mike S. Schäfer (2015): Global Warming’s Five Germanys. A Typology of Germans’ Views on Climate Change and their Patterns of Media Use and Information. Public Understanding of Science. Online First. (DOI 10.1177/0963662515592558)

Meuer, Johannes, Christian Rupietta and Uschi Backes-Gellner. "Layers of co-existing innovation systems." Research Policy, 44(2015)4: 888-910.

Moog, Petra, Arndt Werner, Stefan Houweling and Uschi Backes-Gellner. "The Impact of Skills, Working Time Allocation and Peer Effects on the Entrepreneurial Intentions of Scientists." Journal of Technology Transfer, 40(2015 first published online 04.07.14, DOI: dx.doi.org/10.1007/s10961-014-9347-x)3: 493-511. Link

Mutz, R., Bornmann, L., & Daniel, H.-D. (2015a). Cross-disciplinary research: What configurations of fields of science are found in grant proposals today? Research Evaluation, 24(1), 30-36. doi: Link

Mutz, R., Bornmann, L., & Daniel, H.-D. (2015b). Testing for the fairness and predictive validity of research funding decisions: A multilevel multiple imputation for missing data approach using ex-ante and ex-post peer evaluation data from the Austrian science fund. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(11), 2321-2339. doi: Link

Mutz, R., & Daniel, H.-D. (2015). What is behind the curtain of the Leiden Ranking? Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(9), 1950-1953. doi: Link

Ochsner, M., & Hug, S. E. (2015). Research assessment and bibliometrics: bringing quality back in. In A. A. Salah, Y. Tonta, A. A. Akdag Salah, C. Sugimoto, & U. Al (eds.), Proceedings of the 15th International Conference on Scientometrics and Informetrics, 29. June–4. July 2015, Istanbul (pp. 596–597). Istanbul: Bogazici University.

Ochsner, M., Wolbring, T., & Hug, S. E. (2015). Quality criteria for sociology: What sociologists can learn from the project «developing and testing research quality criteria in the humanities». Sociologia e Politiche Sociali, 18(2), 90-110. doi: Link

Pferdemenges, Birgit, Kerstin Pull and Uschi Backes-Gellner. "Composition and Performance of Research Training Groups." The Changing Governance of Higher Education and Research - Multilevel Perspectives, (2015, DOI: dx.doi.org/10.1007/978-3-319-09677-3), Eds. Dorothea Jansen, Insa Pruisken. Dordrecht: Springer, 15-27.

Post, S. (2015): Der Umgang mit Ungewissheiten in der öffentlichen Diskussion über den Klimawandel – allgemeine Normvorstellungen und konkrete Kommunikationsentscheidungen von Klimaforschern. In: Schäfer, M. S., Kristiansen, S. & Bonfadelli, H. (Hrsg.): Wissenschaftskommunikation im Wandel. Köln: Herbert von Halem, S. 180-203

Pull, Kerstin and Uschi Backes-Gellner (2015). "(Self-)Selection, Incentives and Resources - a Personnel Economics Perspective on Academia and Higher Education." Entwicklung und Perspektiven der Wirtschaftswissenschaft, Volume 41 (2015), Eds. Hans-Jürgen Ramser, Manfred Stadler. Tübingen: Mohr Siebeck, 263-280.

Pull, Kerstin, Birgit Pferdmenges and Uschi Backes-Gellner (2015). "Composition of junior research groups and PhD completion rate: disciplinary differences and policy implications." Studies in Higher Education, 41(2015 first published online 23.02., DOI: dx.doi.org/10.1080/03075079.2015.1007941)11: 2061-2077.

Ruhrmann, G., Guenther, L., Kessler, S. H. & Milde, J. (2015). Frames of scientific evidence: How journalists represent the (un)certainty of molecular medicine in science television programs. Public Understanding of Science, 24(6), 681-696.

Schäfer, Mike S. (2015a): Climate Change and the Media. in Wright, James D. (Ed.): International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition, Vol 3. Oxford: Elsevier. 853–859.

Schäfer, Mike S. (2015b): Der Ranking-Effekt: Medien berichten positiver über hoch platzierte Unis. in EJO - European Journalism Observatory. 2. November 2015. Online.

Schäfer, Mike S., Silje Kristiansen & Heinz Bonfadelli (Hrsg., 2015a): Wissenschaftskommunikation im Wandel [Changes in Science Communication]. Köln: Herbert von Halem.

Schäfer, Mike S., Silje Kristiansen & Heinz Bonfadelli (2015b): Wissenschaftskommunikation im Wandel: Relevanz, Entwicklung und Herausforderungen des Forschungsfeldes. in: Schäfer, Mike S., Silje Kristiansen & Heinz Bonfadelli (Hrsg.): Wissenschaftskommunikation im Wandel [Changes in Science Communication]. Köln: Herbert von Halem. 10-42.

Schmidt, Andreas & Mike S. Schäfer (2015): Constructions of Climate Justice in German, Indian and US Media. Climatic Change. Online First. (DOI 10.1007/s10584-015-1488-x)

Seeber, M, B Lepori, M Montauti, J Enders, H De Boer, E Weyer, I Bleiklie, Kristin Hope, Svein Michelsen, Gigliola Nyhagen Mathisen, Nicoline Frølich, Lisa Scordato, Bjørn Stensaker, Erica Waagene, Zarko Dragsic, Peter Kretek, Georg Krücken, António Magalhães, Filipa M Ribeiro, Sofia Sousa, Amélia Veiga, Rui Santiago, Giulio Marini, Emanuela Reale (2015): European universities as complete organizations? Understanding identity, hierarchy and rationality in public organizations. Public Management Review 17 (10), 1444-1474

Splitter, V. and Seidl, D. (2015) “Practical relevance of practice-based research on strategy”. In: Golsorkhi, D., Rouleau, L., Seidl, D. and Vaara, E. (eds) Cambridge Handbook of Strategy as Practice. 2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press, 128-141.

Strobl, C., J. Kopf, and A. Zeileis (2015). Rasch trees: A new method for detecting differential item functioning in the Rasch model. Psychometrika 80(2), 289-316.

Widmer, Thomas (2015a): Der Beitrag der Evaluation zu einer guten Gesetzgebung. LeGes – Gesetzgebung & Evaluation 26(1): 15-19.

Widmer, Thomas (2015b): Développements et perspectives entre profession et discipline. Evaluation quo vadis ? Dans : Horber-Papazian, Katia (éd.) : Regards croisés sur l’évaluation en Suisse. Lausanne : Presses polytechniques et universitaires romandes, pp. 285-307.

Wilhelm, Elena, (2015). Kritik als Praxis : von Impact Faktoren, Exzellenzgraden und Audits zur Wissenschaft als kritisch-reflexives Projekt [Paper]. In: AQ Austria – Agentur für Qualitätssicherung und Akkreditierung Austria, Hrsg., Qualitätssicherung zwischen Diversifizierung der Hochschulen und Vereinheitlichung von Standards : Beiträge zur 2. AQ-Austria-Jahrestagung 2014. 2. AQ Austria Jahrestagung 2014: Qualitätssicherung zwischen Diversifizierung der Hochschulen und Vereinheitlichung von Standards, Wien, Österreich, 1. Oktober 2014. Wien: Facultas. S. 103-124.

2014

Backes-Gellner, Uschi, Christoph Böhringer, Dominique Foray, Alexander Gerybadze, Dietmar Harhoff and Monika Schnitzer. "Forschung, Innovation und technologische Leistungsfähigkeit Deutschlands". EFI-Jahresgutachten 2014. Berlin: Buch- und Offsetdruckerei H. Heenemann GmbH & Co. KG 2014. (260 Seiten).

Barth, A., Marx, W., Bornmann, L., & Mutz, R. (2014). On the origins and the historical roots of the Higgs boson research from a bibliometric perspective. European Physical Journal Plus, 129(6), 111. doi: Link

Blaschke, S., Frost, J. & Hattke, F. (2014): Towards a Micro-Foundation of Leadership, Governance, and Management in Universities. In: Higher Education 68(5), 711-732. (article)

Blossfeld, H.-P., Bos, W., Daniel, H.-D., Hannover, B., Lenzen, D., Prenzel, M., et al. (2014). Psychische Belastungen und Burnout beim Bildungspersonal: Empfehlungen zur Kompetenz- und Organisationsentwicklung ; Gutachten. (herausgegeben von der Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e. V.). Münster: Waxmann.

Bornmann, L., & Mutz, R. (2014). From P100 to P100': A new citation-rank approach. Journal of the Association for Information Science and Technology, 65(9), 1939-1943. doi: Link

Bornmann, L., Stefaner, M., Moya Anegón, F. d., & Mutz, R. (2014a). The scientific excellence mapping tool. European science editing, 40(1), 28-28.

Bornmann, L., Stefaner, M., Moya Anegón, F. d., & Mutz, R. (2014b). What is the effect of country-specific characteristics on the research performance of scientific institutions?: Using multi-level statistical models to rank and map universities and research-focused institutions worldwide. Journal of Informetrics, 8(3), 581-593. doi: Link

Bornmann, L., Stefaner, M., de Moya Anegón, F., & Mutz, R. (2014c). Ranking and mapping of universities and research-focused institutions worldwide based on highly-cited papers: A visualization of results from multi-level models. Online information review, 38(1), 43-58. doi: Link

Braun, N., Müller, J., Nassehi, A., Saake, I., & Wolbring, T. (2014). Begriffe - Positionen - Debatten: Eine Relektüre von 65 Jahren Soziale Welt (Vol. 21): Nomos.

Criblez, L. (2014). Disziplinen und Professionen – Zur Veränderung gegenseitiger Referenzialitäten. B. Engler (Hrsg.), Disziplin – Discipline. Tagungsband zur gleichnamigen Tagung der SAGW. Freiburg: Paulusdruckerei, S. 77-89.

Emmerich, M. & Maag Merki, K. (2014). Die Entwicklung von Schule. Theorie – Forschung – Praxis. Enzyklopädie Erziehungswissenschaft online. Fachgebiet/Unterüberschrift: Erziehungs- und Bildungssoziologie, Makrosoziologische Analysen: Funktionen, Strukturen und Institutionen, S. 1-35. DOI 10.3262/EEO20140338.

Gerhards, Jürgen & Mike S. Schäfer (2014): International Terrorism, Domestic Coverage? How Terrorist Attacks are Presented in the News of CNN, Al Jazeera, the BBC, and ARD. International Communication Gazette 76/1: 3-26. (DOI: 10.1177/1748048513504158).

Hattke, F., Blaschke, S. & Frost, J. (2014): Governance Logics in Universitities. Organizational Change as Oscillating Conversations. In: Pettigrew, A., Cornuel, E. & Hommel, U. (Eds.): The Institutional Development of Business Schools. Oxford University Press: Oxford, 69-94. (book) (chapter)

Hesselmann, F., Wienefoet, V., & Reinhart, M. (2014). Measuring Scientific Misconduct - Lessons from Criminology. Publications, 2(3): 61-70. 

Hug, S. E., Ochsner, M., & Daniel, H.-D. (2014). A framework to explore and develop criteria for assessing research quality in the humanities. International Journal for Education Law and Policy, 10(1), 55-64.

Ivanova, Ana, Andreas Schmidt & Mike S. Schäfer (2014): Global Climate Change, Global Public Sphere? Media Attention for Climate Change in 27 Countries. in Canel, Maria Jose & Katrin Voltmer (Eds.): Comparing Political Communication. Houndsmills/Basingstoke: Palgrave Macmillan. 210-227.

Joecks, Jasmin, Kerstin Pull and Uschi Backes-Gellner. "Childbearing and (Female) Research Productivity: A Personnel Economics Perspective on the Leaky Pipeline." Journal of Business Economics, 84(2014 first published online 19.06.2013, DOI: dx.doi.org/10.1007/s11573-013-0676-2)4: 517-530.

Kaiser, Ulrich and Kongsted, Hans Christian and Rønde, Thomas, Does the Mobility of R&D Labor Increase Innovation? (December 15, 2014). ZEW - Centre for European Economic Research Discussion Paper No. 14-115. Available at SSRN: Link 1 or Link 2

Karlen, Y., Maag Merki, K., & Ramseier, E. (2014). The effect of individual differences in the development of metacognitive knowledge . Instructional Science. An International Journal of the Learning Sciences 42(3), 777-794.

Kessler, S. H., Guenther, L. & Ruhrmann, G. (2014). Die Darstellung epistemologischer Dimensionen von evidenzbasiertem Wissen in TV-Wissenschaftsmagazinen. Ein Lehrstück für die Bildungsforschung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17(4), 119-139. DOI: 10.1007/s11618-014-0512-7

Maag Merki, K. (2014a). Conducting intervention studies on school improvement: An analysis of possibilities and constraints based on an intervention study of teacher cooperation. Journal of Educational Administration, 52(5), 590-616. Highly Commended Paper Award from the 2015 Emerald Literati Network Paper Awards for Excellence

Maag Merki, K. (2014b). Das quasi-experimentelle Design in der Educational Governance-Forschung? Herausforderungen, Möglichkeiten und Grenzen am Beispiel der Analyse der Wirksamkeit der Einführung zentraler Abiturprüfungen. In K. Maag Merki, R. Langer & H. Altrichter (Hrsg.), Educational Governance als Forschungsperspektive. Strategien, Methoden, Ansätze. 2. Auflage (S. 51-83). Wiesbaden: Springer VS.

Maag Merki, K., Langer, R. & Altrichter, H. (Hrsg.) (2014). Educational Governance als Forschungsperspektive. Strategien, Methoden, Ansätze (2. Auflage). Wiesbaden: Springer VS.

Maag Merki, K. & Werner, S. (2014). Erfassung und Bewertung professioneller Kompetenz von Lehrpersonen. In E. Terhart, H. Bennewitz & M. Rothland (Hrsg.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf. 2. Überarbeitete und erweiterte Auflage (S. 745-763). Münster: Waxmann.

Metag, J./ Marcinkowski, F. (2014): Technophobia Towards Emerging Technologies? A Comparative Analysis of the Media Coverage of Nanotechnology in Austria, Switzerland and Germany. Journalism: Theory, Practice and Criticism, 15 (4), 463-481.

Mutz, R., & Daniel, H.-D. (2014). Studentische Evaluation von Lehre: Eine themenorientierte Bestandsaufnahme der wissenschaftlichen Literatur. Qualität in der Wissenschaft, 2, 34-39.

Ochsner, M., Hug, S. E., & Daniel, H.-D. (2014). Setting the stage for the assessment of research quality in the humanities: Consolidating the results of four empirical studies. Zeitschrift Fur Erziehungswissenschaft, 17(6 Supplement), 111-132. doi: Link

Reinhart, M. (2014a). Jenseits der Grenze - Zum Risiko wissenschaftlichen Fehlverhaltens. Forschung & Lehre, 4/2014.

Reinhart, M. (2014b). Kreative Wissenschaft führt in Grauzonen. Spiegel Online, 18.03.2014.Link

Reinhart, M. (2014c). Gewinner wird es nicht geben. duz Deutsche Universitätszeitung, 3/2014. Link

Reinhart, M., & Böhler, F. (2014). Wissenschaft und Wertewandel. In W. Leimgruber, C. Bischoff, & K. Oehme-Jüngling (Hrsg.), Empirisches Arbeiten in der Kulturanthropologie., (S. 539-556). Bern: Haupt-Verlag.

Schäfer, Mike S. (2014a): Vom Elfenbeinturm in die Gesellschaft: Wissenschaftskommunikation im Wandel. Antrittsvorlesung an der Universität Zürich. in Social Science Open Access Repository SSOAR.

Schäfer, Mike S. (2014b): The Media in the Labs, and the Labs in the Media. What we Know about the Mediatization of Science. in Lundby, Knut (Ed.): Mediatization of Communication. Vol. 21 of the „Handbooks of Communication Science“. Berlin: de Gruyter Mouton. 571-594.

Schäfer, Mike S. (2014c): Politische und ökonomische Einschränkungen der Kommunikation von Forschungsergebnissen. in Weingart, Peter & Patricia Schulz (Hrsg.): Wissen - Nachricht - Sensation. Zur Kommunikation zwischen Wissenschaft, Öffentlichkeit und Medien. Weilerswist: Velbrück. 71-101.

Schäfer, Mike S., Ana Ivanova & Andreas Schmidt (2014): What Drives Media Attention for Climate Change? Explaining Issue Attention of Australian, German and Indian Print Media from 1996 to 2010. International Communication Gazette 76/2: 152-176. (DOI: 10.1177/1748048513504169).

Schäfer, Mike & Inga Schlichting (2014): Media Representations of Climate Change: A Meta-Analysis of the Research Field. Environmental Communication 8/2 (Special Issue "Media research on climate change: Where have we been and where are we heading?"): 142-160. (DOI: 10.1080/17524032.2014.914050).

Wolbring, T. (2014a). Kausalanalyse und Wirkungsevaluation: Potential Outcomes, Graphenmethodologie und ihre Anwendung am Beispiel der Bologna-Reform. Zeitschrift für Evaluation, 13(2), 243-270.

Wolbring, T. (2014b). Kontinuität und Wandel wissenschaftlicher Positionen: Karl-Dieter Opps Methodologie und Handlungstheorie. In N. Braun, J. Müller, A. Nassehi, I. Saake, & T. Wolbring (Eds.), Begriffe - Positionen - Debatten : eine Relektüre von 65 Jahren Soziale Welt (Vol. 21, pp. 111-124). Baden-Baden: Nomos.

Wolbring, T. (2014c). Wie valide sind studentische Lehrveranstaltungsbewertungen?: Sachfremde Einflüsse, studentische Urteilsstandards, Selektionseffekte. Qualität in der Wissenschaft, 2014(2-3), 56-60.

Wolbring, T. (2014d). Wissenschaftssoziologie: Erfolg und Erfolgungsgleichheit in der Wissenschaft aus soziologischer Perspektive. Bulletin / Vereinigung der Schweizerischen Hochschuldozierenden, 40(1), 48-53.