Forschungsprojekte der Mitglieder
Laufende Projekte
| Leitung/Mitwirkung | Projekt | Laufzeit |
|---|---|---|
| Anne Ardila Brenøe | Parents' Perceptions of Occupational Fit Backlash from Gender Equality Math Skills, Perceptions of Fit Encouraging Hands-on Job Experimentation Among Teenagers |
Aktuell
|
| Catherine Herfeld | ERC Starting Grant Project: Model Transfer and Its Challenges in Science: The Case of Economics |
Aktuell |
| David Johann | Swiss Year of Scientometrics | Aktuell |
| Hans-Dieter Daniel | Scientific publishing without gatekeeping - A scientific analysis of the new publishing model of eLife |
Aktuell |
| Julia Metag, Mike S. Schäfer | Wissenschaftsbarometer Schweiz | Aktuell |
| Claudia Peus | Attracting and Developing Diverse Talents Ethics and Responsibility in Leadership |
Aktuell |
| Julia Metag | Hot SciComm Lab. - Erforschung von Wissenschaftskommunikation in multimodalen Kontroversen | 2025-2029 |
| Mike S. Schäfer | Science Communication in the Age of Artificial Intelligence | 2025-2028 |
| Christian Wassmer, Benedetto Lepori, Katja Rost | 2025-2028 | |
| Mike S. Schäfer | Trust in climate scientists - an intervention megastudy | 2025-2027 |
| Martin Reinhart | Predatory publishing practices: Paper tigers or actual threats from evaluation systems? | 2024-2028 |
| Mike S. Schäfer | Alternative Media, Alternative Norms? | 2024-2027 |
| Martin Reinhart | 2024-2026 | |
| Mike S. Schäfer | Digitale Resilienz: Tool für KI- und Deepfake-Kompetenz bei Jugendlichen | 2024-2025 |
| Thomas Widmer | External investigation of the election and voting processes in the City of St.Gallen Einstellungen der Bevölkerung zu staatlicher Regulierung im Jahr 2024 |
2024-2025 |
| Julia Metag | 2023-2027
|
|
| Julia Metag | Kommunikation privater Hochschulen – Analyse der Organisation, Ziele und Sichtbarkeit | 2023-2026 |
| Thomas Widmer | Erfolgreiche Ansätze zur Reduktion der flugbedingten Treibhausgasemissionen an der UZH (Red-UZH Church activities with significance for society as a whole in the canton of Zurich: follow-up study |
2023-2025 |
| Mike S. Schäfer | SciComm meets Comedy | 2023-2025 |
| Mike S. Schäfer | AI in Science and Society | 2023-2025 |
| Mike S. Schäfer | Evaluation of CERN’s communication activities with respect to different audience types | 2022-2025 |
| Christian Wassmer | Studie zum doppelten Kompetenzprofil im Rahmen des P-11-Programms | 2023-2025 |
| Heiko Rauhut | 2019-2025 | |
| Walther Ch. Zimmerli | Entangled Sustainabilities | Bewilligungs- phase |
Abgeschlossene Forschungsprojekte der Mitglieder
| Leitung | Projekt | Laufzeit |
|---|---|---|
| Julia Nentwich | Umfrage zum Gleichstellungsengagement männlicher Professoren und Dozenten an Schweizer Universitäten | 2023 |
| Hans-Dieter Daniel | Empirische Studie zum Thema "Berufung internationaler Professor:innen" |
2022-2024 |
| Julia Nentwich | «Implicit Bias» in Berufungsverfahren: Evaluation des Trainingsinstruments. Internal evaluation of measurements in recruitment procedures, University of St. Gallen, 2022. | 2022 |
| Katja Rost | Neue institutionelle Ansätze zur Förderung von Chancengerechtigkeit und Diversität akademischer Nachwuchskräfte in der Medizin | 2021-2024 |
| Mike S. Schäfer | Imaginaries of Artificial Intelligence: The Communicative Construction of AI in China, Germany and the US | 2021-2024 |
| Benedetto Lepori | ETERIV - Implementation and further development of the European Tertiary Education Register | 2021-2024 |
| Thomas Widmer | Expert Opinion on NGO Certification Labels | 2021-2023 |
| Mike S. Schäfer | Science-related conspiracy theories online: Mapping their characteristics, prevalence and distribution internationally and developing contextualized counterstrategies | 2020-2023 |
| Yves Karlen | SeReNe - Self-Regulation Network | 2020-2023 |
| Martin Reinhart | Diversität und Anpassungsfähigkeit des Peer Review – zur Metastabilität von Peer Review-Formaten | 2020-2023 |
| Katja Rost | Universities and scientific disciplines as drivers of digital innovation and catalysts of digital change. Societal expectations, strategic positioning, and competition for relevance in Swiss Higher Education | 2020-2024 |
| Katja Rost | Aleatoric Governance: Elite transformation in Basel, 1688-1798 | 2020-2024 |
| Hans-Dieter Daniel | Wissenschaftliche Analyse der Antragsdaten und des Entscheidungsverfahrens des österreichischen Wissenschaftsfonds (FWF) unter besonderer Berücksichtigung des Programms "Einzelprojekte" in den Jahren 2010-2019 | 2020-2023 |
| Heiko Rauhut, David Johann | Social norms, cooperation and conflict in scientific collaborations | 2016-2024 |
| Benedetto Lepori | The Employment of Academics and Administrators in European Higher Education: National and Organizational Determinants | 2021-2022 |
| Martin Reinhart | Berliner Forschungslandschaft | 2020-2022 |
| Rainer Bromme | Vertrauen und Kommunikation in einer digitalisierten Welt | 2012-2021 |
| Mike S. Schäfer | Fakeology – Fake news and pseudo-science as post-modern mythology: The case of the anti-vaccination movement | 2019-2022 |
| Mike S. Schäfer | Status Quo and Development of Public Communication Efforts of Swiss Institutions of Higher Education | 2019-2023 |
| Benedetto Lepori | RISIS 2 - European Research Infrastructure for Science, technology and Innovation policy Studies | 2019-2022 |
| Hans-Dieter Daniel | Nachhaltigkeit und Wirkung von Förderinitiativen für internationale Postdoktorierende – Auswirkungen auf Personen, Institutionen und Gesellschaft | 2018-2023 |
| Katharina Maag Merki | School Improvement Capacity for Academic Learning | 2018-2022 |
| Katharina Maag Merki | Förderung des selbstregulierten Lernens von Studierenden: Effektivität von webbasierten Kursen und Präsenzveranstaltungen | 2015 - 2021 |
| Yves Karlen | Selbstreguliertes Lernen in der Studieneingangsphase | 2018-2021 |
| Agnes Bäker | Interpersonal Humor for (Female) Retention and Success in Science | 2018-2021 |
| Mike S. Schäfer | How Can Scientific Facts Be Communicated Efficiently? | 2019-2021 |
| Tobias Wolbring | ADVICE “Individually recommended? – How AI based advisory systems affect student diversity | 2020-202 |
| Mike S. Schäfer | Assessing the Potential of Citizen Science in Switzerland | 2020-2021 |
| Martin Reinhart | Navigating Societal Impact | 2002-2021 |
| Otfried Jarren | Aufbau eine Netzwerks Forschung zum Schweizer Hochschulraum | 2019-2020 |
| Elena Wilhelm | Leitung Entwicklung Lifelong-Learning Strategie | 2019-2020 |
| Mike S.Schäfer, Carole Probst, Gaële Goastellec, Christian Wassmer | APIKS - Academic Profession in Knowledge-based Society | 2017-2020 |
| Julia Metag, Mike Schäfer | Wissenschaftsbarometer Schweiz | 2016-2020 |
| Catherine Herfeld | Why Do Female Students Leave Philosophy? Evidence from Switzerland | 2020 |
| Mike S. Schäfer | Wissenschaftsbarometer, COVID19 edition | 2020 |
| Elena Wilhelm | Leitung Entwicklung Nachhaltigkeitsstrategie | 2018-2019 |
| Julia Metag, Mike Schäfer | Vertiefungsstudie zum Wissenschaftsbarometer | 2017-2019 |
| Mike S. Schäfer | Voicing Terrorism | 2017-2019 |
| Mike S. Schäfer | Audience Segmentation in Switzerland: An In-Depth Analysis Following up the Science Barometer Switzerland | 2017-2019 |
| Martin Reinhart | Begutachtung in der Krise? | 2017-2019 |
| Martin Reinhart | Bewertungspraktiken in Wissenschaft und Hochschule | 2016-2019 |
| Tobias Wolbring | Vom Bachelor zum Master: Eine survey-experimentelle Längsschnittstudie zur Auswahl von Masterstudiengängen | 2016- 2019 |
| Katharina Maag Merki | S & S – Selbstreguliertes Lernen und Studienerfolg | 2015-2019 |
| Catherine Herfeld | Tagung: The Soul of Economics | 2019 |
| Mike S. Schäfer | Management of the Peer-Mentoring Group "MFG - MedienforscherInnengruppe" | 2019 |
| Mike S. Schäfer | Climate Change Perceptions Among South African Publics | 2017-2018 |
| Elena Wilhelm | Leitung Entwicklung Strategie Bildung und digitale Transformation | 2017-2018 |
| Mike S. Schäfer | Transnational Political Public Spheres? The Example of Climate Politics | 2015-2018 |
| Massimiano Bucchi | Promoting Integrity as an Integral Dimension of Excellence in Research | 2015-2018 |
| Catherine Herfeld | Tagung: Concept Formation in the Natural and Social Sciences | 2018 |
| Katja Rost | Zufallswahl als Lösungsstrategie gegen Frauenmangel in Führungspositionen | 2018 |
| Mike S. Schäfer | Social Bots in the Networked Public Sphere | 2018 |
| Mike S. Schäfer | Crowdfunding Science Festival | 2018 |
| Elena Wilhelm | Leitung Entwicklung Hochschulinformationssystem | 2017 |